Interview Cor Langeslag

Cor Langeslag is geboren in Leimuiden in 1952 op de boerderij van zijn ouders in een gezin van 9 kinderen, waarvan hij de derde was. Net als zijn 2 oudere broers hielp hij mee bij al de werkzaamheden die zich op een boerenbedrijf voor- deden. Schillen ophalen, koeien melken, hooien, bieten dunnen en oogsten.

Maar in 1963 verkocht zijn vader de boerderij en ging bij de Gemeente Noordwijkerhout in de plantsoenendienst werken. Zo kwamen zij met elf personen in een klein huis in de St. Jacobstraat te wonen. Dat was voor hen een grote overgang want op de boerderij waren ze aan veel ruimte gewend.

In de Zilk was er in die tijd nog een jongens- en meisjesschool daar kwam hij in de 5e klas. Daarna ging hij naar de HBS in Lisse (Fioretti College)

Die heeft hij met goed gevolg voltooid. Toen ging hij enige tijd naar de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Die heeft hij niet afgemaakt, want dat bleek toch niet zijn ding.

Met werken begon hij te schilderen, wortelen rooien, bloemen snijden en wat er zoal op het land wordt gedaan maar daarna belandde hij op kantoor bij “Bakker voor de tuin”. De drukke tijd daar was leuk maar na het seizoen werd het saai.

Na verschillende andere baantjes kwam hij bij Onderwater terecht waar hij een aantal jaar werkte.

Intussen had hij Cindy ontmoet en dat is nog steeds zijn eega. Ze woonden eerst in Noordwijkerhout in een souterrain, want toen was er óók al gebrek aan woonruimte.

Daarna in een deel van een woning in de Ambachtstraat in Hillegom. Handig als hij is, deed Cor alle klussen in huis zelf.

Hoewel geen technische opleiding, pakte hij alles aan. Hij verbaast zich nog steeds over allerlei uitvindingen, die bedacht en gedaan worden. Hij zegt “ik ben homo universalis”, wat zoveel betekent als “van alle markten thuis”. En dat kwam goed van pas bij zijn werk bij een installatiebedrijf.

Ook nu komt dat goed van pas bij al de klusjes waar hij voor gevraagd wordt.

Maar er zijn ook andere dingen dan werk. Tafeltennis, voetbal, zaalvoetbal, tennis, vakantie met de tent en nu met de vouwwagen.

Hij is vrijwilliger bij de voetbal en is lid van SDZ vanaf het moment dat Cindy vrijwilligerswerk ging doen voor de ouderen. Hij is nog niet toe aan de activiteiten voor “ouderen”, maar het diner op de eerste woensdag van de maand slaat hij bijna nooit over.

Op zijn 70e stopte hij met werken voor een werkgever, maar hij hoopt nog lang klusjes te doen en te genieten van de planten en bloemen in zijn tuin